Julklappar




Då var de första julklapparna klara och utdelade. Jag har varit hos två av mina käraste vänner och haft tidig julklappsöppning :). Det första paketet var till Emma, det är två av berlockerna som jag visade i förra inlägget. Det andra paketet är till hennes man och är fullt av gräddkola.

För den som vill göra egen gräddkola nu i jul så använder jag detta recept:

100 g smör
2 dl grädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
(floursocker)

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Rör ner vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka i ca 15-30 minuter. Rör om då och då. Gör ett kulprov för att se om smeten är färdig (jag tycker att kolan blir godast om kulprovet är ganska hår,t för då blir kolan seg och god). Häll upp på oljad plåt (jag brukar pudra en ugnsfastform med floursocker istället då blir kolorna inte lika klibbiga) och låt svalna och stelna. Klipp eller skär i fyrkanter och slå in.

Hoppas de smakar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0